در این مقاله به فراگیری مفاهيم اعداد از ۰ تا ۱۰ به کودکان میپردازیم.

یادگیری عدد صفر :

ضروری نيست معنی عدد صفر را توضيح دهيد بلکه درباره ي معنی هيچ با کودک تمرين کنيد . مثلاً از کودک بپرسيد
تو چند تا دم داري؟
تو چند تا شاخ داري؟
تو چند تا نوک داري؟
آن گاه مي توانيد درباره‌ی چيزهايي که در کلاس وجود ندارند از کودک سؤال کنيد . مثلاً :
چند تا فيل توي اتاق است؟
در اين اتاق چند اتوبوس است؟
در اين اتاق چند تا حوض است؟

یادگرفتن عدد يک و دو :

۱ . ما مي توانيم در رابطه ي عدد يک اين مدل با بچه کار کنيم :
تو چند دماغ داري؟
تو چند لهجه داري؟
تو چند راز داري؟
وسايلي را که تنها يک مثال از آن درون منزل يا بوستان است را از کودک بخواهيد اسم ببرد .
هنگام چيدن سفره از کودک بخواهيد براي هر نفر يک ظرف غذا , قاشق و ليوان بگذار .
۲ . درباره‌ی آموزش عدد دو , اين گونه کار کنيد :
تو چند تا چشم داري؟
تو چند تا گوش داري؟
تو چند تا دست داري؟ و . . .
در پی وسايلي باشيد که دو مثال از آن وجود دارد؟

یادگیری اعداد

یادگیری اعداد

۳ . یادگیری عدد سه :

يک مثلث بکشيد و گوشه هاي آن را به کودک نشان دهيد و بعداز شمردن گوشه ها از کودک بخواهيد شکل هاي سه گوش را در کلاس پيدا نماید .

۴ . یادگرفتن عدد چهار :

براي یادگرفتن اعداد از دو تا پنج مي توان اين بازي را اجرا کرد , به اين صورت که بچه ها دست مي زنند و مي چرخند و با هم مي خوانند تا جايي که صداي موزیک قطع شود :
با هم ميريم خريد
مي خواهيم شيريني بخريم
چند تا شيريني بخريم
استاد مي گويد دو تا و بچه ها بايد فوراً به مجموعه هاي دو نفري تقسيم شوند و آن هايي که از گروه باقي ماندند از بازي

خارج مي شوند . به همين ترتيب براي عدد ۳ , ۴ و ۵ عمل مي کنيم .

۵ . یادگرفتن عدد پنج :

از بچه بپرسيد هر دست چند تا انگشت دارد؟
از بچه بپرسيد هر پا چند انگشت دارد؟
چيزهايي در منزل پيدا کنيد که پنج تا باشد .
به کودک میزان زيادي نخود دهيد و از وی بخواهيد که آن‌ها را ۵ تا ۵ تا بشمارد و کنار بگذارد .
از وی بخواهيد که درخواست هاي زير را انجام دهد .
۲ تا دسته ۵ تايي ۲ تا دسته ۳ تايي ۴ تا دسته ۲ تايي ۳ تا دسته ۵ تايي ۱ دسته ۴ تايي و . . .

۶ . فراگیری عدد شش , هفت و . . . و ده :

الف . چندين باکس تهيه کنيد و روي هر باکس يکي از اعداد را بنويسيد و بعد از آن آن‌ها‌را در اختيارکودک قرار دهيد و از وی بخواهيد در هر باکس با دقت به شماره ي باکس در آن خودکار يا حبوبات و يا چيزهاي ديگر قرار دهد .
ب . بچه را تشويق کنيد تا شماره هاي مختلف را در اطراف خویش بيابد مثل روي شماره گير گوشی تلفن , شماره هاي ساعت , شماره ي پلاک آب , شماره ي پلاک منزل .
ج . تصوير يک مزرعه با حيوانات متعدد آماده کنيد و آن را نشان بچه دهيد و از وی راجع‌به تعداد حيوانات درون مزرعه سؤال کنيد . اين فعاليت منحصربه‌فرد سنين ۷ – ۵ سال است .
د . با استفاده از مقوا سه سري کارت تهيه کنيد :
– روي سري اول اعداد از ۰ تا ۱۰ نوشته شود .
– روي سري دوم به جاي نوشتن اعداد , صورت مربع بکشيد . مثلاً يک مربع , دو مربع و . . .
– روي سري سوم تصوير بکشيد .
اين کارت ها را ميان خردسال ها توزيع کنيد و از آنان بخواهيد دايره وار بچرخند . در هر توشه يکي از اعداد را اسم ببريددر اين حالت سه سري کودک بايد داخل دايره شوند. يک سري با نماد عدد، يک سري با نماد اشکال هندسي و يک سري با کارت هايي که داراي تصوير است.
هـ. به کودک تعدادي مهره دهيد و از او بخواهيد در هر بار هر تعدادي را که نام برديد از ظرف خارج کند. مثلاً ۷ مهره، ۳ مهره، ۹ مهره و …
و. پازل هاي عددي درست کنيد که در يک قسمت آن عدد مربوط نوشته شده باشد و در قسمت ديگر آن اشکال مربوط به آن

امید است این مقاله به شما آموزگاران در آموزش به کودکان موثر بوده باشد.

 

به اشتراک بگذارید