در این مقاله به فراگیری مفاهيم مربوط به محيط فيزيکي به کودکان میپردازیم. و هر یک از آب و گیاه وخاک و سنگ و کوه و جانداران و انسان را با زبان خودشان تعریف میکنم.

آب

  توصیف آب در زمين

در اين پروژه کودک با آب آشنا مي شود و با او در اين مورد گفت و گو مي کنيم.
کودک بايد بداند همه جانداران به آب نيازمندند. آبي که انسان براي مصارف خوراکي استفاده مي کند بايد تصفيه شده و بدون ميکروب باشد.
صحبت راجع به حيوانات آبزي
موارد استفاده از آب
چرا بايد در مصرف آب صرفه جويي کرد؟
آب چه گونه به وجود مي آيد؟
چرخه آب چيست؟
گرماي خورشيد
آب رودخانه ها و درياچه ها —- تبديل به بخار —– ابر —– سرما —— باران —– آب رودخانه ها و …
چرخه آب به ادامه زندگي کمک
مي کند.
کودک تجاربش را در مورد آب بگويد.
حيوانات آبزي را نام ببرد و تصاوير آن ها را رنگ کند.
از کودک بپرسد براي رشد گياه و انسان کدام آب بهتر است؟ آب نمک يا آب معمولي؟
کودک ساحل و دريا را نقاشي کند و به او راهنمايي کنيد مي تواند از دانه هاي ماسه و شن استفاده کند.
کودک به اين سؤالات پاسخ دهد:
اگر انسان و جانوران آب نخورند چه مي شود؟ چند وسيله ي نقليه که روي آب حرکت مي کند را نام ببريد؟
اگر در زمين آب نبود چه مي شد؟ نام رود محل زندگي شما چيست؟
آيا هر آبي قابل خوردن است؟ چند ورزش آبي نام ببريد؟

گياه

توصیف گياه در زمين 

در اين پروژه کودک با گياه و اجزاي آن و نقش آن در زمين آشنا مي شود و با او در اين مورد گفتگو مي کنيم.
از کودک بخواهيد نظر و تجربه اش را درباره ي گياه بگويد و شکل گياه را رنگ کند.
سه دايره و چهارگوش براي کودک بکشيد و از کودک بخواهيد در هر يک از آن ها يک گلدان بکشد و در هر دايره يکي از چيزهايي را که گياه براي رشد به آن نيازمند است بکشد ( گياه به آب، هوا، نور خورشيد و خاک نيازمند است ) از کودک بخواهيد در چهارگوش يکي از چيزهايي را که هم براي رشد گياه و هم انسان لازم است را بکشد. ( هدف از اين کار پيش بيني، فرضيه سازي، الگوسازي و کاربرد آن و استنتاج است. )
تصاوير گوناگوني از ريشه ي گياهان به کودک ارائه دهيد.
تصاوير گوناگوني از ساقه ي گياهان به کودک ارائه دهيد.
تصاوير گوناگوني از برگ هاي گياهان به کودک ارائه دهيد.
در مورد فوايد گياهان با کودک صحبت کنيد.
از کودک بخواهيد تجارب و نظراتش را از گندم تا نان و مشاغل مربوط به آن ها مثل کشاورز، آسيابان و نانوا بگويد.
در مورد انواع نان با کودک صحبت کنيد.
از کودک بخواهيد تجارب و نظراتش را در مورد وضع درختان در هر فصل بگويد. در مورد جنگل و دشت صحبت کند و کودک نقاشي از جنگل بکشد.
کودک به اين سؤالات پاسخ دهد:
آيا گياه رشد مي کند؟ چه گونه؟ نام گلي را که دوست داري نام ببر؟
اگر گياه نبود چه مي شد؟ نام يک درخت ميوه دار را که دوست داري بگو؟
يک غذا که با گياه درست مي شود را نام ببر؟
يک ساز که با گياه درست مي شود را نام ببر؟
نام يک گل که در خانه داري بگو؟

Learning concepts

Learning concepts

خاک

توصیف خاک در زمين
در اين پروژه کودک باخاک در زمين و يکي از منابع زمين يعني خاک آشنا مي شود و با او در اين مورد گفتگو مي کنيم و او را با بيابان، خاک، کوير و … آشنا مي کنيم.
کودک بايد بداند که خاک انواع گوناگون دارد. خاک رس، ماسه اي، برگ و …
از خاک ها استفاده هاي زيادي مي شود مثل ظروف سفالي، ديوارهاي گلي، کوره هاي آجرپزي و …
بعضي از حيوانات در خاک زندگي مي کنند مثل کرم و …
جستجو کنيد در خاک چه حيواناتي زندگي مي کنند؟
کودک آزمايش انجام دهد:
کودک به اين سؤالات پاسخ دهد:
از خاک چه استفاده هايي مي کنيم؟
خاک ها چه رنگ هايي دارند؟
چه چيزهايي داخل خاک رشد مي کنند که ما آن ها را مي خوريم؟
چه کار کنيم تا خاک از بين نرود؟
چند گياه نام ببريد که نام زمين را همراه داشته باشند؟

سنگ و کوه

توصیف سنگ و کوه در زمين:
کودک با انجام اين پروژه با سنگ کوهستان آشنا مي شود.
کودک سنگ هاي مختلفي را پيدا کند. با آن ها شکل هاي مختلفي بسازد.
موارد استفاده از سنگ ها را کودک بايد نام ببرد.
در راه خانه تا کلاس کودک به اطراف توجه کند و ببيند در چه جاهايي سنگ به کار رفته است.
از کودک بخواهيد سنگ هاي نرم را از زبر جدا کند و آن ها را زير کاغذ بگذارد و با مداد شمعي روي کاغذ بکشد و نمونه سنگ را زير آن بچسباند.
کودک به سؤالات زير پاسخ دهد:
نام نزديک ترين کوه به خانه شما چيست؟
چند ورزش را که در کوه انجام مي شود نام ببريد؟
موارد استفاده از سنگ ها؟
آيا در ساختمان خانه شما سنگ به کار رفته است؟

جانداران

توصیف جانداران در زمين:
کودک در اين پروژه با نقش جانداران آشنا مي شود. در مورد شکل، حرکت، صدا و …
در مورد جانداران گياه خوار و گوشت خوار صحبت کنيد.
در مورد محل سکونت جانداران صحبت کنيد.
در مورد مهاجرت حيوانات صحبت کنيد.
درباره ي فوائد جانداران صحبت کنيد.
از کودک بخواهيد تصوير حيواني را که دوست دارند و حيواني را که از آن مي ترسد نقاشي کنند يا عکس آن را بچسبانند.
کودک به سؤالات زير پاسخ دهد:
حيواني که صحبت مي کند چه نام دارد؟ چند حيوان گياه خوار نام ببر؟
حيواني که در لاکش زندگي مي کند چه نام دارد؟ چند حيوان گوشت خوار نام ببر؟
حيواني که شب بيدار و روز خواب است چه نام دارد؟ حيوانات وحشي در کجا زندگي مي کنند؟
حيواناتي که اصلاً دست و پا ندارند؟ حيوانات اهلي در کجا زندگي مي کنند؟
حشرات چند دست و پا دارند؟ بزرگترين جاندار روي زمين کدام است؟

انسان

توصیف انسان در زمين:

کودک اين گونه با نقش انسان در کره زمين آشنا مي شود.
از کودک بپرسيد چرا به انسان موجود زنده مي گويند؟
به غير از انسان چند موجود زنده نام ببريد؟
با کودک در مورد نيازهاي انسان صحبت کنيد؟
با کودک در مورد اعضاي بدن انسان صحبت کنيد؟
با کودک در مورد مشاغل انسان صحبت کنيد؟
با کودک در مورد خواب و غذاي انسان صحبت کنيد؟

 

امید است این مقاله به شما آموزگاران در آموزش به کودکان موثر بوده باشد.

 

 

 

به اشتراک بگذارید